fbpx

De ‘’beste’’ freerun schoen

Als freerunners scheppen wij vaak op over hoe toegankelijk de sport is en dat je niets speciaals nodig hebt om de sport te beoefenen. Nu is dit op zich ook wel waar maar in de praktijk zien we toch dat freerunners vaak op zoek zijn naar die ene perfecte schoen. En als je er over nadenkt is dat natuurlijk ook niet zo gek. Ook al gebruiken we ons hele lichaam, er is geen enkel onderdeel dat we zoveel belasten als onze voeten. En daarom moeten deze uiteraard goed beschermd en verzorgd worden. In dit blog vertel ik over de verschillende soorten schoenen waarop getraind wordt en mijn persoonlijke ervaring.

Bestaat er zoiets als de perfecte schoen? Ja en nee. Een perfecte schoen voor iedereen is er helaas niet, maar uiteraard is er wel een model dat perfect aansluit op jouw wensen. Over het algemeen trainen de meeste freerunners op sneakers. Het verwarrende is alleen dat daar weer ontzettend veel variatie in is. Dat de perfecte schoen voor iedereen anders is heeft te maken met verschillende factoren.

Voeten
Onze voeten zijn niet allemaal hetzelfde. De één heeft brede voeten, de ander smalle. Dan heb je nog platvoeten, holvoeten, knikvoeten en vast nog veel meer. Al deze verschillen zorgen ervoor dat de ene schoen fijner aanvoelt dan de ander. Merken zoals Nike en Asics hebben vaak een wat smallere schoen waardoor niet iedereen hier goed in past. en uiteraard werkt dit ook andersom. Als jij smalle voeten hebt en je draagt een schoen met een brede pasvorm is dit ook minder prettig tijdens het sporten. De verkeerde schoen dragen als het gaat om pasvorm kan er ook toe leiden dat de schoen eerder stuk gaat. Om deze reden kan het vaak ook helpen om de schoen voor freerunnen een half of heel maatje kleiner te nemen. Door het vele bewegen zal de schoen namelijk uitrekken.

Stijl
Naast het verschil in voeten is het verschil in stijl waarschijnlijk het belangrijkst. En hier heb ik het dus niet over de stijl schoen maar de stijl waarin jij beweegt. De ene freerunner is meer gericht op flips, tricks of relaxte flow moves, en de ander is weer meer bezig met grote of hoge sprongen en moves waar meer impact bij komt kijken. De mate van impact bepaald dan bijvoorbeeld hoe dik de zool zou moeten zijn. Wanneer jij liever lager bij de grond blijft en niet te veel heftige landingen wilt maken dan kan je het beste kiezen voor een iets dunnere zool. Hierdoor heb je een betere connectie met de obstakels en de vloer waardoor je techniek beter tot uiting kan komen. Uiteraard zijn je voeten hierdoor wel minder beschermd tegen bijvoorbeeld een kneuzing van de hak of de voorvoet. Ik gebruik zelf beide types en soms neem ik zelfs twee paar schoenen mee als ik ga trainen. Zo kom ik nooit voor verrassingen te staan.

Niveau
Als laatste is het belangrijk dat jij de schoen kiest die bij jouw niveau past. En hiervoor is de regel eigenlijk heel eenvoudig. Begin met een vrij dikke zool en hoe beter jouw techniek wordt, hoe dunner de zool kan worden. Dit is puur om blessures te voorkomen in het begin. Deze loop je uiteraard makkelijker op wanneer jouw benen nog niet gewend zijn aan het opvangen van dit soort impact.

Naast deze persoonlijke eigenschappen en voorkeuren zijn er uiteraard nog enkele criteria die er toe doen bij het uitkiezen van een goede freerun schoen, zoals de stevigheid, design en materiaal. Freerunners willen net als iedereen een schoen die ze tof vinden of die past bij wat ze graag dragen.

Stevigheid
Sneakers zien er sportief uit, en ook al vinden ze hun oorsprong in de sport, zijn het nu vooral mode accessoires, en ligt de focus bij het maken meer op hoe ze eruit zien dan hoe stevig ze zijn. Daarom zien we in veel modellen die populair zijn bij freerunners dat alsnog bepaalde delen van de schoen eerder slijten dan de rest. Zo zie ik vaak dat aan de voorkant van de schoen snel slijtage optreedt of dat de zool veel te snel los laat. Omdat deze schoenen natuurlijk niet geproduceerd worden met het doel om er duizenden sprongen mee te maken op ruwe bakstenen muren mogen we daar natuurlijk ook niet moeilijk over doen. Nu zijn er wel een aantal freerun merken die een schoen speciaal voor de sport hebben gemaakt maar toch zien we de meeste freerunners nog op mainstream merken lopen. Dit komt waarschijnlijk deels door de beperkte keuze in design, en beschikbaarheid en doordat de stevigheid van deze schoenen niet aantoonbaar beter is dan de grote merken.

Ben jij op zoek naar een goede schoen voor freerunnen houdt dan al deze informatie in je achterhoofd en onthoudt dat het een paar schoenen kan duren voordat je jouw perfecte model hebt gevonden.

Gelukkig is er goed nieuws! Munki Motion werkt op dit moment aan een nieuwe schoen waarin al het goede wordt gecombineerd. De onderdelen die bij veel schoenen snel slijten worden verstevigd terwijl er tegelijkertijd wordt vastgehouden aan het model dat de meeste mensen graag dragen. Wanneer deze precies beschikbaar zullen zijn kunnen we nog niet zeggen maar je kunt ze wel alvast op jouw verlanglijstje zetten.

Related Articles

Is freerunnen gevaarlijk?

Sinds ik het me kan herinneren wordt deze vraag gesteld. Eerst door mijn moeder, en daarna eigenlijk door iedereen die...
Read more

Op welke leeftijd begin je met het freerunning?

Freerunnen kan niet vroeg genoeg beginnen, echter is het handig om te weten op welke wijze dit gebeurd bij freerunverenigingen....
Read more